Zdrowy tryb życia-sport i ruch

g125d

Czy uprawianie sportu jest konieczne, aby tryb życia nazwać zdrowym? Nie. Czasem jest wręcz przeciwnie. Jeśli wyczynowo uprawiamy sport, intensywnie trenujemy jesteśmy narażenie na kontuzje oraz zużycie np. stawów. Za młodu nie będzie nam to doskwierać, ale na starość przypomnimy sobie o wielu urazach ze sportowej kariery. Nie oznacza to jednak, że zdrowy tryb życia to siedzenie na kanapie.

Do prowadzenia zdrowego stylu życia potrzebny jest bowiem ruch i to w każdej postaci. Oczywiście, więcej kalorii spalimy biegając, a mniej jeżdżąc na rowerze czy spacerując, ale każdy rozsądny wysiłek fizyczny jest dla nas korzystny. Ruch to spalone kalorie, mniejsza waga i ciało przyzwyczajone do regularnego wysiłku. Najlepszym rozwiązaniem jest wkomponowanie aktywności fizycznej w codzienne czynności, bo jak wiadomo, jesteśmy zagonieni i brakuje nam czasu na wszystko i nie chcemy poświęcać go specjalnie na treningi. Co możemy zrobić? Jeśli chodzimy na spacer z psem to wydłużmy go, lub chociaż chodźmy podczas niego szybciej, tak żeby nieco się zmęczyć. Psu nie zaszkodzi, a my spalimy kilka dodatkowych kalorii. Jeśli coś znajduje się w zasięgu 2 km drogi od nas spróbujmy docierać tam pieszo, co zajmie na około 25 minut. Często ten sam dystans ze względu na układ dróg, korki i światła autem pokonamy tylko o połowę szybciej. Wybierając jednak auto pozbawiamy się kolejnej okazji do ruchu.

W weekendy natomiast zamiast spędzania rodzinnie czasu przed telewizorem idźmy na wspólny spacer lub pojedźmy gdzieś razem na rowerze. Takie wypady integrują i pozwalają odpocząć od męczących ekranów. Jeśli już koniecznie musimy zostać w domu to zamiast typowej gry telewizyjnej wypróbujmy te z kontrolerami ruchu, aby chociaż w ten sposób złapać odrobinę aktywności. Tak samo na urlopie – nie leżmy tylko na plaży. Chodźmy na spacery, wypożyczmy rowery, nie jedźmy do sklepu autem tylko pójdźmy pieszo.

Jak zawsze najlepiej przekonywać na przykładzie. Jeśli mieszkacie 2 km od swojej pracy to idąc do niej codziennie i wracając spalicie około 300 kalorii. Jeśli do tego dołożycie wieczorne wyjście z psem, podczas którego pokonacie podobny dystans, to spalonych kalorii uzbiera się już tyle, co podczas półgodzinnego biegu w tempie konwersacyjnym (czyli w takim, podczas którego możemy w miarę swobodnie prowadzić rozmowę).

Jeśli uda nam się natomiast wygospodarować w tygodniu 2 godziny, to świetnie. Możemy np. 4 razy w tygodniu biegać w tempie konwersacyjnym przez 30 minut. Proponujemy np. plan biegowy 10 tygodni dla początkujących, lub plan biegowy dla początkujących 6 tygodni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>